KSH-ELEKTRA Elektronikus adatgyűjtés - Gyakori kérdések

Utolsó módosítás: 2016.05.25.

 

1. Általános problémák

 

Kérdés: A szervezet nem engedélyezi a HTTPS protokoll használatát, egyéb okok (pl. tartalomszűrés) miatt.

Válasz: A KSH a szervezetek adatainak biztonságos kezelése érdekében – akárcsak az internetes banki szolgáltatások túlnyomó többsége – ragaszkodik a HTTPS protokoll használatához. Ennek hiányában nem tudjuk garantálni a szervezetek által szolgáltatott adatok biztonságát. Amennyiben valóban tartalomszűrés miatt nem engedélyezett a HTTPS protokoll, akkor a firewall/proxy konfigurálását oly módon kell elvégezni, hogy a HTTPS protokollal kizárólag az "elektra.ksh.hu" legyen elérhető.

 

Kérdés: Miért szükséges a Flash Player bővítmény frissítése 16.0 vagy újabb verzióra?

Válasz: A Flash Player naprakészen tartása a KSH ügyfeleinek biztonságát szolgálja. Minden újabb verzió kiadásával a Flash keretrendszert érintő hibák és biztonsági rések kerülnek javításra, így csak a mindenkori legfrissebb verzió telepítésével biztosítható, hogy a KSH ügyfelei a legnagyobb biztonsággal használhassák az Elektra rendszer használatára szolgáló böngészőjüket. Éppen ezért az Elektra rendszer használatához ajánlott, de nem kötelező minden esetben a Flash Player legfrissebb verziója. A minimális verzió (16.0) megkötése az Elektrában felhasználásra kerülő technológiák és a hozzájuk szükséges SDK miatt van, a frissebb változatok ennek megfelelnek.

 

2. Bejelentkezési problémák

 

Kérdés: Bejelentkezés után üres, fehér oldal jelenik meg az ELEKTRA felület helyett.

Válasz: Amennyiben Ön korábban be tudott jelentkezni, jelenleg azonban bejelentkezésekor nem jelenik meg az ELEKTRA felülete, helyette csupán üres, fehér oldalt lát, kérjük, a következőket tegye:

  • zárja be, majd indítsa újra az internetböngészőt,
  • hívja be az ELEKTRA bejelentkező oldalát,
  • kattintson az oldal alján található „Segítség a hibabejelentéshez” linkre,
  • az új oldal tartalmát másolja ki vágólapra (Ctrl+C),
  • hívja be a www.ksh.hu oldalt, és a „Lépjen velünk kapcsolatba” szöveg alatti ikonra kattintva indítsa el ügyfélkapcsolati oldalunkat,
  • a megnyitott új kérésbe illessze be (Ctrl+V) az előbb kimásolt hibainformációt,
  • a kéréshez írja hozzá a törzsszámot is, amellyel megpróbált bejelentkezni,
  • ha az Ön munkahelyén van rendszergazda, aki a hálózati kapcsolatok beállításáért felelős, az ő elérhetőségét is írja hozzá a kéréshez.

A hibát bejelentettük, az ELEKTRA fejlesztői keresik a megoldást. Javasolják az újbóli próbálkozást a böngésző gyorsítótárának törlése után, esetleg másik fajta böngésző vagy másik gép használatát.

 

Kérdés: Hogyan tudok Ügyfélkapun keresztül bejelentkezni a KSH-ELEKTRA-ba?

Válasz: Ügyfélkapun keresztül a KSH-ELEKTRA adatszolgáltatói kliens programba történő belépés a KSH-ELEKTRA-ba történő egyszeri regisztrációval jár, amely során az adatszolgáltató a KSH-tól kap egy felhasználónevet és jelszót. Ezek birtokában az Ügyfélkapun keresztül történő bejelentkezés lépései a következők:

  1. Kattintson a KSH-ELEKTRA bejelentkező oldal jobb felén látható Ügyfélkapu-ikonra.
  2. Jelentkezzen be az Ügyfélkapun az ott használt azonosítójával és jelszavával.
  3. Csak az első Ügyfélkapun keresztül történő bejelentkezéskor:
    A KSH-ELEKTRA bejelentkezési oldal bal felén adja meg a törzsszámot, és a KSH-tól kapott felhasználónevet és jelszót. Ennek hatására az Ön Ügyfélkapuja és a KSH-ELEKTRA bejelentkezés egymáshoz rendelődnek.
  4. A további Ügyfélkapun keresztül történő bejelentkezések alkalmával az 1. és 2. lépésekben leírtak szerint jut a KSH-ELEKTRA programba.

 

Kérdés: A KSH-ELEKTRA belépési ikonra kattintva az alkalmazás nem jelenik meg.

Válasz: Az Ön által használt számítógépen az operációs rendszer – és emiatt az internetes böngésző program – nem képes kezelni a titkosított adatkapcsolathoz szükséges, Magyarországon 2012.01.01-től kötelezően használandó, SHA-256 lenyomatképző algoritmussal kibocsátott SSL titkosító biztonsági tanúsítványt.

  • Amennyiben Ön Windows XP-t használ, kérjük, frissítse rendszerét a Microsoft Windows által az XP-hez kiadott ServicePack 3 ingyenes letöltésével és utána próbáljon belépni megszokott internetes böngészőjével, vagy telepítse a Mozilla Firefox böngésző programot és azon keresztül próbálkozzon meg a belépéssel!
  • Amennyiben Ön Windows Vista-t használ, kérjük, frissítse rendszerét a Microsoft Windows által a Vistához kiadott ServicePack 1 ingyenes letöltésével és utána próbáljon belépni megszokott internetes böngészőjével, vagy telepítse a Mozilla Firefox böngésző programot és azon keresztül próbálkozzon meg a belépéssel!
  • Amennyiben Ön Windows 95 / 98 / NT / Millennium / 2000 operációs rendszereket használ, úgy a Windows XP, a Windows 7-es használata ajánlott, de amennyiben ez nem megoldható, úgy kérjük, próbálkozzon meg a Mozilla Firefox böngésző telepítésével.

 

Kérdés: Az ELEKTRA bejelentkező oldal megjelenik, bejelentkezés után a „Sikertelen bejelentkezés” üzenet érkezik.

Válasz:

  • Ha nem regisztrált felhasználó sem a KSHXML, sem az Elektra rendszerekben: kattintson az Ugrás a regisztrációra feliratra és kövesse a képernyőn megjelenő további utasításokat.
  • Ha a korábban KSHXML-be regisztrált felhasználó: a KSH-ELEKTRA rendszerbe a KSHXML-ben használt felhasználói névvel és jelszóval jelentkezhet be. Győződjön meg arról, hogy a felhasználói nevet és a jelszót helyesen írta be (a rendszer a kis- és nagybetű között különbséget tesz).
  • Ha a KSH-ELEKTRA-ba regisztrált felhasználó: hibásan adta meg a KSH-számát, a felhasználói nevét vagy a jelszavát. Próbálkozzon újra (a rendszer a kis- és nagybetű között különbséget tesz).

 

Kérdés: A bejelentkező oldalon nem jelennek meg a Törzsszám, Felhasználónév, Jelszó beviteli mezők.

Válasz: A KSH-ELEKTRA használatához az Adobe Flash Player programnak a 16.0-s, vagy ennél újabb (Linux esetén 11.2, vagy ennél újabb) verziója szükséges. Kérjük, ellenőrizze, hogy telepítve, ill. engedélyezve van-e. Az ellenőrzés módja:

  • Internet Explorer: Eszközök - Bővítmények kezelése - Eszköztárak és bővítmények - "Shockwave Flash Object" sornak szerepelnie kell, és "engedélyezve" állapotúnak kell lennie.
  • Mozilla Firefox: Eszközök - Kiegészítők - Bővítmények - Shockwave Flash sornak szerepelnie kell, és engedélyezve kell lennie.
  • Google Chrome: a Google Chrome-nak saját Flash-környezete van, mely alapértelmezetten aktív, azonban a Google Chrome jelenlegi verziójában hibás, a PDF-fájlokat hibásan állítja elő. A hiba javításának leírása a 4. pontban található.

 

A Flash Player telepítőjének elérése (aktuális verzió):

http://get.adobe.com/flashplayer

 

Adobe Flash Player telepítési leírása

 

Kérdés: Bejelentkezés után „Error #2046” hibaüzenet jelenik meg.

Válasz: A probléma és a megoldás részletes (angol nyelvű) leírása az alábbi címen olvasható:

http://blog.markloiseau.com/2012/02/how-to-fix-error-2046-adobe-flex/

A következő lépéseket végezze el:

  1. Lépjen be a globális Flash beállító panelre, amely az alábbi helyen található:
    http://www.macromedia.com/support/documentation/en/flashplayer/help/settings_manager03.html
  2. Kapcsolja ki a „Store common flash components to reduce download times” jelölőnégyzetet.
  3. Törölje a webböngésző böngészési előzményeit.

 

Kérdés: Bejelentkezés után a rendszer azonnal kidob a bejelentkező oldalra.

Válasz: Az ügyfél böngészőjében tiltott az ún. cookie-k („sütik”) használata. Az engedélyezés a következőképpen történik:

  1. Internet Explorerben: leírás a http://windows.microsoft.com/hu-hu/windows-vista/block-or-allow-cookies oldalon.
  2. Mozilla Firefoxban: az Eszközök menü Beállítások pontjában, a párbeszédablak „Adatvédelem” oldalán a következőket kell beállítani:
    • A Firefox: „Egyéni beállításokat használ az előzményekhez”
    • Sütik elfogadása webhelyekről: bekapcsolva
    • Harmadik féltől származó sütik elfogadása: Mindig
  3. Google Chrome-ban: leírás a https://support.google.com/accounts/answer/61416?hl=hu oldalon.

 

Kérdés: Nem tudom az operációs rendszerem verzióját.

Válasz: A hibabejelentéshez szükséges információk megtalálhatók az ELEKTRA bejelentkező oldalának alján található „Segítség hibabejelentéshez” linkre kattintva megjelenő oldalon. Kérjük, hogy hiba bejelentésekor ennek az oldalnak a tartalmát másolja be üzenetébe.
Ha az operációs rendszer pontos verziószámára, ill. egyéb részletes rendszerinformációkra van szüksége, azokat a következő módon jelenítheti meg:

  • Kattintson a Start menüre, majd azon belül a Futtatás… (Run…) feliratra.
  • A megjelenő párbeszédablakban a Megnyitás (Open) szövegsorba írja be: winver
  • Nyomja meg az OK gombot.
  • Az új ablak felső részén látható az operációs rendszer neve és logója. A telepített szervizcsomag számát (ha van) a Verzió (Version) sor végén találja. (Szervizcsomag / Service Pack).

 

Kérdés: Az Opera böngésző a bejelentkező oldal megjelenítésekor biztonsági hibát jelez, „a kiszolgáló tanúsítványlánca hiányos…” kezdetű üzenettel.

Válasz: A tanúsítvány szabályos, az Operával a következőképpen lehet elfogadtatni:

  1. Kattintson az üzenetpanelen a Biztonság fülre.
  2. A Biztonság oldal alján jelölje be a „Jegyezze meg a választást ehhez a tanúsítványhoz” négyzetet.
  3. Kattintson az Elfogad gombra.

 

3. Elektra adatszolgáltatói program használata

 

Kérdés: Hol tudok a programból kijelentkezni?

Válasz: A nyitólap jobb felső sarkában, a „Kijelentkezés” gombbal.

 

Kérdés: Hogyan tudom a kérdőívemet elmenteni?

Válasz: A vízszintes gombsoron látszik egy „Mentés” gomb, amivel a mentési funkció aktiválható. A rendszer elmenti a kérdőív aktuális állapotát a KSH szerverre. és egyben lefut a kérdőív ellenőrzése.

 

Kérdés: Hogyan tudok a kérdőív fejezetei között mozogni?

Válasz: A vízszintes gombsoron látszik egy „Előző” és egy „Tovább” gomb. Ezek segítségével lehet a következő kérdőív fejezetre (ismétlésre) lépni, illetve az előzőre visszanavigálni.

 

Kérdés: Hogyan tudom a már teljesen kitöltött kérdőívet saját gépemre elmenteni?

Válasz: A kérdőív mentése csak PDF fájl formájában lehetséges. A vízszintes gombsoron látható „Letöltés/Feltöltés…” funkciógombra kattintva lehet kiválasztani a „Letöltés PDF-be” lehetőséget. Ezután lehet a kérdőívet a kiválasztott helyre elmenteni.

 

Kérdés: Hogyan tudom a kérdőívemet kinyomtatni?

Válasz: A megnyitott, vagy olvasásra megnyitott kérdőív a vízszintes gombsoron található „Letöltés PDF-be” gomb, vagy a „Letöltés-Feltöltés” lenyíló listából a „Letöltés PDF-be” funkciót kiválasztva a saját gépre lementhető.. A PDF (Portable Document Format) formátumú állomány Acrobat Reader fájlnézegető programmal megtekinthető, ill. kinyomtatható.

 

Kérdés: Hogyan tudok a kérdőív kitöltési funkcióból visszalépni a Kérdőívlistához?

Válasz: A vízszintes gombsor felett bal oldalon látszik egy kék színű „Kérdőívek” gomb, erre kell kattintani (ekkor a kérdőív nyitva marad, ugyanebben a sorban vissza lehet váltani rá). A vízszintes gombsorban lévő Bezár gomb hatására valóban bezáródik a kérdőív, előtte a mentésre vonatkozó figyelmeztető üzenet jelenik meg.

 

Kérdés: Hogyan tudom a kérdőívemet beküldeni?

Válasz: A kitöltött kérdőívet előbb a Mentés gombbal el kell menteni, akkor lefut egy ellenőrzés is. Csak hibátlan kérdőív küldhető be. A kérdőív beküldése a KSH-ba a vízszintes gombsoron látható Beküldés gombra kattintva lehetséges.

 

Kérdés: Hogyan tudom a kitöltött kérdőívemet beküldés előtt ellenőrizni?

Válasz: A kérdőív adattartalmának ellenőrzése a kérdőív kitöltése során látható menücsík közepén látható piros vagy zöld színű gomb megnyomásával lehetséges. Ez a gomb alaphelyzetben zöld alapon fehér „pipa” jelet mutat. Ezenkívül a kérdőív mentésekor is megtörténik az ellenőrzés.

 

Kérdés: Bejelentkezés során megjelent a „Szabálytalan kilépés Ön jelenleg be van jelentkezve "…" felhasználói azonosítóval, ezért átmenetileg nem lehet a rendszerbe belépni. …”. Mit tegyek?

Válasz: Egy időben egy böngészőből csak egy felhasználói azonosítóval lehet bejelentkezni. Az üzenetben megadott azonosítóval már bejelentkezett, vagy előzőleg nem szabályosan jelentkezett ki. Ez utóbbi esetben kérjük várjon 5 percet, amíg a felhasználói munkamenete megszűnik, és utána próbáljon belépni újra. Ha akkor sem sikerül, kérjük, telefonáljon vagy írjon nekünk, közölve a KSH-számát (törzsszám), melyet bejelentkezéskor is használt. Kérjük, legközelebb ügyeljen arra, hogy szabályosan lépjen ki a programból, illetve hogy ha hosszabb ideig nem dolgozik a kérdőívvel, kérjük zárja be szabályosan a kérdőívet.

 

4. Böngésző- és rendszerspecifikus problémák

 

Kérdés: Hogyan lehet törölni a böngészési előzményeket?

Válasz:

  • Internet Explorer esetén: Eszközök -> Böngészési előzmények törlése -> "Ideiglenes internetfájlok" bekapcsolása -> Törlés.
  • Mozilla Firefox esetén: Eszközök -> Előzmények törlése -> Törlendő időtartomány: Minden, Gyorsítótár bekapcsolása -> Törlés most.
  • Google Chrome esetén: jobb felső sarokban lévő gomb -> Előzmények -> Összes böngészési adat törlése -> "Gyorsítótár ürítése" bekapcsolása -> Böngészési adatok törlése.

 

Kérdés: Google Chrome böngésző használata esetén a bejelentkezés utáni felület hiányosan jelenik meg, a képernyő egy része fehér.

Válasz: A hibát a Flash beépülőnek a Google Chrome böngésző által alapértelmezetten aktivizált („Pepper” elnevezésű) változata okozza. Megoldás lehet a Google Chrome újratelepítése, vagy más böngésző (Internet Explorer, Edge, Mozilla Firefox) használata.

 

Kérdés: Google Chrome böngésző használata esetén ’@’ ’ karakter elé a vágólap tartalma is bekerül a beviteli mezőbe.

Válasz: Ha a vágólapon van valami (kimásolva), akkor a ’@’ karakter elé a vágólap tartalma is bekerül a beviteli mezőbe.

Ismert hiba chrome-chromium esetén, IE és FF használatakor nem lép fel. Megkerülni úgy lehet, hogy a vágólap tartalmát minél kisebbre vesszük, ill. a kérdőívbe beírandó, @ karaktert tartalmazó szöveget egy másik programba (Jegyzettömb, Word stb.) beírjuk, majd onnan másoljuk ki (Ctrl+C) és illesztjük be a kérdőívbe (Ctrl+V).

 

Kérdés: Linux alatt, Mozilla Firefoxban a bejelentkező oldalon lévő „Ugrás a Regisztrációra” link nem működik.

Válasz: A Control (Ctrl) és a „+” gombok együttes lenyomásával a link szövege a megfelelő helyre kerül, és működőképes lesz.

 

Kérdés: Windows 8, Internet Explorer: a Bejelentkezés gombra kattintáskor az állapotsorban „várakozás a szerverre” jelenik meg, az oldal tartalma nem változik.

Válasz: Windows 8 alatt az Internet Explorer kompatibilitási üzemmódjában fordul elő a hiba. A megoldás a nem kompatibilis módban való futtatás és a Java (tm) Plugin SSV Helper kikapcsolása, vagy másfajta böngésző használata.

 

Kérdés: Mozilla Firefox böngésző alatt összeomlik a Flash bővítmény.

Válasz: Javasoljuk más böngésző (pl. Internet Explorer, Google Chrome) használatát. Amennyiben ez nem lehetséges, a Mozilla beállítások módosítása oldhatja meg a problémát. Részletes leírás a Mozilla alábbi tájékoztatójában olvasható:
https://support.mozilla.org/hu/kb/az-adobe-flash-vedett-modja-firefox-ban?redirectlocale=en-US&redirectslug=flash-protected-mode-settings


Kérdés: Internet Explorer böngésző alatt összeomlik a Flash bővítmény.

Válasz: Javasoljuk más böngésző (pl. Mozilla Firefox, Google Chrome) használatát. Amennyiben ez nem lehetséges, az Internet Explorer beállítások módosítása oldhatja meg a problémát. Részletes leírás az Adobe alábbi tájékoztatójában olvasható:
https://helpx.adobe.com/flash-player/kb/flash-player-issues-windows-8.html