Ugrás a tartalomhoz

A KSH honlap szolgáltatásairól szóló online adatfelvétel eredményei

A felmérés célja az volt, hogy megismerjük a KSH-honlap szolgáltatásaival való elégedettséget. A KSH honlapját tájékozódás, illetve adatszolgáltatás céljából keresik fel a legtöbben. Kíváncsiak voltunk arra, hogyan viselkednek, mit tesznek felhasználóink akkor, ha a honlapon történő tájékozódás vagy adatszolgáltatás során problémájuk adódik, illetve mennyire elégedettek a jelenlegi ügyintézési lehetőségekkel és nyitottak-e az újszerű megoldásokra.

A kérdőív 2014. március 17. és március 31. között volt elérhető a KSH honlapján és a KSH elektronikus adatgyűjtési rendszerében (KSH-ELEKTRA). Összesen 156 külső felhasználó töltötte ki a kérdőívet, 55-en a honlapon keresztül, és 101 fő az KSH-ELEKTRA rendszeren keresztül. A válaszadók valamivel több mint fele (53%) a vállalkozások, versenyszféra képviselői közül került ki. Viszonylag sokan töltötték még ki a kérdőívet a közigazgatás és más költségvetési intézmények dolgozói közül (18%). Az elemzés során a többi csoportot összevontan kezeltük (29%).

A KSH honlapját a válaszadók negyede hetente, újabb negyede körülbelül havonta, egytizede két-, illetve háromhavonta, valamivel több mint egyharmada pedig legalább évente meglátogatja. A vállalkozásokra valamivel inkább a havi szintű látogatás jellemző és kevésbé a heti gyakoriságú, a közigazgatásban dolgozók és a többi kategóriába sorolt szervezetek viszont – különösen a kutatók, oktatók és a média – inkább hetente látogatják.

A honlap látogatásának célja a válaszadók szerint elsősorban az adatszolgáltatás, amit 110 válaszadó, az összes 71%-a említett. Az adatszolgáltatás szerepe különösen a vállalkozások esetében volt erős, de a közigazgatási és más költségvetési szerveknél is meghatározó. Az egyéb szervezetek esetében az általános tájékozódás és az adatletöltés, információszerzés hasonlóan fontos motiváció.

Arra a kérdésre, hogy „Könnyen megtalálja-e a keresett adatokat, nyomtatványokat, programokat, információkat honlapunkon”, az összes válaszadó kétharmada azt a köztes válaszkategóriát jelölte, hogy az esetek többségében igen.

Adatértelmezési vagy technikai problémák megoldási stratégiái között a leginkább jellemző, hogy a látogató telefonon felhívja a központi számot vagy közvetlenül a szakértőt, ha az ismert a számára (51%). Ennél jóval ritkább, amikor e-mailen keresztül jelzik a problémát (18%). A válaszadók egytizede feladja a próbálkozásait és esetleg más adatforrásokkal próbálkozik, kéttizedének pedig nem szokott ilyen problémája lenni, például azért, mert nem is használja a honlapot, csak adatot szolgáltat, abban viszont könnyen eligazodik.

A Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) rovatot a válaszadók közel harmada ismeri és használja, valamivel több mint egyharmada ismeri, de nem használja, mert nem szokott ott a problémájára megoldást találni, további egyharmada pedig nem ismeri.

Az azonnali webes probléma- és igénybejelentő lehetőséget, a helpdesket a válaszadók egyharmada ismeri és korszerű megoldásnak tartja, hatodrészük nem ismeri, de a körülírás alapján költséghatékonynak gondolja, negyedrészük nem ismeri, de kipróbálná.

A honlap szolgáltatásaival, illetve a felhasználók és adatszolgáltatók ügyeinek intézésével való elégedettség meglehetősen hasonló, átlagosan egyaránt 56%-os volt.

A honlap szolgáltatásaival és a felhasználók, adatszolgáltatók ügyeinek intézésével való elégedettség felhasználói csoportok szerint

A honlap szolgáltatásaival és a felhasználók, adatszolgáltatók ügyeinek intézésével való elégedettség a honlaplátogatás gyakorisága szerint

A felmérés eredményeit az EKOP2A2 „KSH Portál, elektronikus adatgyűjtési szolgáltatás és üzemeltetési infrastruktúra fejlesztés” című projekten belül a Contact Center és Tudásbázis fejlesztése során (pl. specifikációk készítése) figyelembe vettük.

Táblázatok

1. tábla: Válaszadók felhasználói csoport szerint
1. tábla: Válaszadók felhasználói csoport szerint Megoszlás, %
Vállalkozás, versenyszféra 82 52,6
Közigazgatás és közszféra 28 17,9
Kutató, diák, oktató 12 7,7
Civil szervezet 5 3,2
Média, sajtó 2 1,3
Magánszemély 11 7,1
Egyéb 16 10,3
Összesen 156 100,0
2. tábla: A honlap látogatásának gyakorisága
2. tábla: A honlap látogatásának gyakorisága Megoszlás, %
Hetente 39 25,7
Havonta 42 27,6
Két-, háromhavonta 17 11,2
Évente legalább egyszer 54 35,5
Összesen 152 100,0
3. tábla: A keresési hatékonyság megoszlása
3. tábla: A keresési hatékonyság megoszlása Megoszlás, %
Mindig könnyen megtalálja 35 23,3
Az esetek többségében megtalálja 99 66,0
KSH munkatársainak segítségét kéri 16 10,7
Összesen 150 100,0
4. tábla: Adatértelmezési vagy technikai problémák megoldásmódja
4. tábla: Adatértelmezési vagy technikai problémák megoldásmódja Megoszlás, %
Felhívja a központi számot vagy a megadott szakértőt 78 50,6
E-mailen jelzi a problémát 27 17,5
Bemegy a hivatalba, személyesen intézi 1 0,6
Feladja, nem próbálkozik tovább 16 10,4
Nem szokott problémája lenni 32 20,8
Összesen 154 100,0
5. tábla: Gyakran ismételt kérdések (GYIK) használata
5. tábla: Gyakran ismételt kérdések (GYIK) használata Megoszlás, %
Használja 48 31,6
Ismeri, de nem használja 54 35,5
Nem ismeri, ezért nem is szokta használni 50 32,9
Összesen 152 100,0
6. tábla: Azonnali webes probléma és igénybejelentő lehetőség (helpdesk) ismerete
6. tábla: Azonnali webes probléma és igénybejelentő lehetőség (helpdesk) ismerete Megoszlás, %
Ismeri, és korszerű megoldásnak tartja 43 28,9
Jónak és költséghatékonynak gondolja, de nem ismeri 24 16,1
Nem ismeri, de nyitott rá, kipróbálná 35 23,5
Nincs otthoni/munkahelyi internetelérése, e-Magyarország ponton használja a honlapot 43 28,9
Egyéb 4 2,7
Összesen 149 100,0