Nőtt az információ, kommunikáció területén működő vállalkozások árbevétele
2019. IV. negyedévben az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ágba sorolt vállalkozások folyó áron 1047 milliárd forint árbevételt értek el az értékesítéseik során, 6,6%-kal többet, mint az előző év azonos negyedévében. A legnagyobb súlyt jelentő információtechnológiai és egyéb információs szolgáltatási ágazatok vállalkozásainak együttes árbevétele 12, míg a távközlési ágazaté 8,2%-kal emelkedett.
2019-ben a nemzetgazdasági ágba sorolt vállalkozások 3576 milliárd forint árbevételt értek el, ami a teljes nemzetgazdaság árbevételének a 3,4%-a. Ezen belül a távközlési ágazat vállalkozásainak értékesítésből származó árbevétele (1234 milliárd forint) 2,3, az információtechnológiai és egyéb információs szolgáltatási ágazatoké (1690 milliárd forint) 14%-kal nőtt 2018-hoz képest.
A bruttó átlagkereset 11%-kal emelkedett
2019. IV. negyedévben a nemzetgazdasági ágban 85 ezer fő állt teljes munkaidőben alkalmazásban, 1,6%-kal több, mint egy évvel korábban. A távközlési ágazatban 6,7%-kal csökkent a létszám, az információtechnológiai és egyéb információs szolgáltatási ágazatokban összességében 5,5%-kal meghaladta az előző évit. A bruttó átlagkereset (640 ezer forint) egy év alatt 11%-kal emelkedett a nemzetgazdasági ágban. A legmagasabb átlagkereset (673 ezer forint) az információtechnológiai és egyéb információs szolgáltatás területén volt.
2019-ben az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ág vállalkozásainál a havi bruttó átlagkereset (623 ezer forint) 11%-kal emelkedett az előző évihez képest, amely megegyezik a távközlés, valamint az információtechnológiai és egyéb információs szolgáltatás területén mért növekedéssel.
Másfélszeresére bővült a mobil-adatforgalom
2019. IV. negyedév végén a mobil-előfizetések száma 12,5 millió volt. (Az előfizetések száma tartalmazza az M2M-kártyák számát is, ami az emberi beavatkozás nélküli kommunikációt jelenti.) A mobil-előfizetéseken belül a havidíjas előfizetések száma megközelítette a 8,8 milliót. Egy év alatt 199 ezerrel csökkent a feltöltőkártyás előfizetések száma, az üzletágban tapasztalható visszaesés 8 éve tart. Ebben szerepet játszott a feltöltőkártyás előfizetések ellenőrzéséről szóló, 2017 elején életbe lépett hatósági rendelet1, amely előírja az előfizetők számára a kötelező adategyeztetést.
A kombinált szolgáltatáscsomagok és a havidíjas előfizetések elterjedésével a mobil-adatelőfizetések száma is folyamatosan emelkedik. A havidíjas előfizetések adatforgalmat is biztosítanak az előfizetőknek, és a percdíjai is kedvezőbbek. 2019 IV. negyedévében a mobilhálózat adatforgalma folyamatosan, 110 petabyte-ra emelkedett. Az összes adatforgalom:
- 94%-a már 4G/LTE-rendszeren,
- 4,5%-a 3G/UMTS-rendszeren keresztül zajlott,
- 1,8%-a GPRS-adatforgalom volt.
2019. IV. negyedévben a mobilhálózatból indított hívások száma (2,0 milliárd darab) és a mobiltelefonálással töltött összes idő (5,9 milliárd perc) egyaránt 0,3%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Egy mobil-előfizetésre átlagosan napi 5,1 perc beszélgetés jutott.
2019-ben a mobilhálózatok adatforgalma meghaladta a 368 petabyte-ot, ami 54%-kal múlta felül az egy évvel korábbit. Az év során összesen 8,0 milliárd mobilhívást indítottak, az innen indított hívások időtartama meghaladta a 24 milliárd percet, ami 3,4%-kal több az egy évvel korábbinál.
2019. IV. negyedévben 2,7%-kal több hívást indítottak saját hálózatba, mint egy évvel korábban, időtartamuk azonban összességében 3,0%-kal csökkent. A más mobilhálózatban végződő hívások száma gyakorlatilag stagnált, időtartamuk 6,2%-kal nőtt. A kis súlyú nemzetközi hívások időtartama – a 2019. I. negyedév végéig tartó növekedést követően – a IV. negyedévben 2,9%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
Tovább csökkent a vezetékes hívások száma és időtartama
A vezetékes fővonalak száma 2019. IV. negyedév végén 3,2 millió volt, 1,5%-kal kevesebb, mint egy évvel korábban. Száz lakosra 33 darab vezetékes fővonal jutott. A fővonalak 83%-a egyéni előfizetőhöz tartozott, számuk 1,5%-kal csökkent. Az üzleti fővonalak aránya 16% volt.2
A vezetékes fővonalakon belül a VoIP-hangcsatornák (kábeltelevíziós, illetve széles sávon megvalósuló, helyhez kötött telefonszolgáltatás) aránya 71%-ot tett ki. A hívások 59%-a VoIP-hangcsatornán zajlott. A beszélgetések összesített idejének 62%-a részben vagy teljesen VoIP-alapú hívás volt.
A korábbi negyedévekhez hasonlóan 2019. IV. negyedévben a vezetékestelefon-használat visszaszorult: a vezetékes hálózatból indított hívások száma 6,9%-kal kevesebb, időtartama 8,8%-kal rövidebb volt, mint 2018 IV. negyedévében. A hívások átlagos ideje 0,1 perccel csökkent egy év alatt.
2019. IV. negyedévben a hazai (a helyi, a belföldi vezetékes és a mobilhálózatba történő) hívások együttes száma 6,8%-kal mérséklődött, a beszélgetések időtartama 8,4%-kal rövidebb volt, mint egy évvel korábban. A vezetékes hívások 70%-át egyéni fővonalról, 28%-át üzleti előfizetésről indították. A vezetékes telefonálással töltött idő 88%-a egyéni, 11%-a üzleti hívás volt. A helyi és a belföldi vezetékes hívások közel háromnegyedét egyéni előfizetők kezdeményezték. A nemzetközi hívások 61%-át üzleti fővonalról indították.3
Az előfizetők kevesebbszer, de alkalmanként hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról (5,0 perc), mint mobiltelefonról (2,9 perc). Az egy vezetékes fővonalra jutó hívások száma 3-mal, az egy mobil-előfizetésre jutó hívásoké 9-cel kevesebb volt az előző év IV. negyedévinél. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő 88%-át a mobiltelefonról indított hívások tették ki.
2019-ben folytatódott a több éve tartó csökkenő tendencia, a vezetékes hálózatból indított hívások száma 12, időtartama 8,8%-kal esett vissza a 2018. évihez képest.
Erőteljesen emelkedett az internet-hozzáférési szolgáltatások árbevétele
Az internet-előfizetések száma 2019. IV. negyedév végén 10,3 millió volt, 3,2%-kal több a 2018. IV. negyedévinél. A piac koncentráltsága magas, az előfizetések több mint 97%-át 10 szolgáltató biztosította. Az internet-előfizetések 82%-át egyéni, 18%-át üzleti szerződések adták.
A több éve tartó, lendületes fejlődés mögött részben az áll, hogy a szolgáltatók gyorsan alkalmazkodtak a technológiai változásokhoz, továbbá az okostelefonok elterjedése és az árverseny is segítette a folyamatot, ezek összességében azt eredményezték, hogy a mobilinternet-előfizetések egyre inkább megfizethetőek, ami az internet-előfizetések megoszlásában is látszik:
- 69%-uk mobilinternet,
- 15%-uk kábeles,
- 8%-uk optikai,
- 7%-uk xDSL,
- 1%-uk más technológiára vonatkozik.
A vezetékes internet letöltési forgalma4 évről évre dinamikusan növekszik, a letöltési forgalom 32, a feltöltési 40%-kal volt nagyobb 2019 IV. negyedévében, mint az előző év azonos időszakában.
2019 egészében a vezetékes hálózatok letöltési forgalma 3205, feltöltési forgalma 1096 petabyte-ot tett ki.
A vezetékesinternet-szegmens minőségi fejlődését mutatja, hogy az előfizetések a fejlett hozzáférést biztosító kategóriákban (kábeles és optikai technológiák) eltolódtak a kiemelkedően gyors sebességet biztosító tartományok irányába.
Az internet-hozzáférési szolgáltatások nettó árbevétele folyamatosan növekszik, a 2019. IV. negyedévi változás számottevően meghaladta az előfizetésszám-bővülést. A 79 milliárd forintos árbevétel folyó áron 14%-kal több volt az egy évvel korábbinál, és több mint fele a mobilinternet-hozzáférési szolgáltatásból származott.
2019-ben az internet-hozzáférési szolgáltatások árbevétele 14%-kal nőtt, és meghaladta a 300 milliárd forintot.
A televízió-előfizetések egyre nagyobb hányadát a digitális csomagok teszik ki
2019. IV. negyedév végén a televíziószolgáltatás5 előfizetéseinek száma 1,6%-kal csökkent 2018 IV. negyedévéhez képest, és megközelítette a 3,7 milliót. A televíziószolgáltatás 80%-a már digitális technológián történik. Az előfizetői csomagok 73%-a vezetékes jelátviteli hálózaton keresztül jutott el az előfizetőkhöz. A triple-play – azaz tévé-, vezetékeshang- és internetszolgáltatást egyaránt tartalmazó – előfizetések a legnépszerűbbek, számuk 0,5%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Módszertani megjegyzések
Az évközi adatok nem tekinthetők véglegesnek, azok az év folyamán – a negyedévenkénti korrekciók miatt – módosulhatnak. A tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerében (TEÁOR) az internetszolgáltatás önálló tevékenységként nem szerepel, de bejelentésköteles, ezért az adatszolgáltatói kör alapját a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság honlapján közzétett hírközlési szolgáltatók jegyzéke képezi. A tárgyév adatszolgáltatóinak kijelölését a jegyzék előző év szeptemberi állapota szerint végezzük el. A dinamikus viszonyszámok számításánál a nem kerekített értékeket vettük alapul. A részadatok összegei – a kerekítések miatt – eltérhetnek az összesen adatoktól. A vezetékes távközlésre vonatkozó adatok kismértében (1,0% alatt) eltérnek egymástól, mivel különböző adatforrásokból származnak (OSAP KSH-fejezet 1639 Távközlési és műsorszórási teljesítmények, OSAP ITM-fejezet 1707 A távközlési tevékenység évközi adatai). A távközlési tevékenység évközi adatai (OSAP ITM-fejezet 1707) és a Távközlési és műsorszórási teljesítmények című (OSAP KSH-fejezet 1639) adatgyűjtésekből származó 2014. és 2015. évi adatok összehasonlíthatósága korlátozott az adatszolgáltatói kör bővítése miatt. 2018-tól a mobilhálózat és a vezetékes internet adatforgalmát petabyte-ban publikáljuk. A vezetékes internetre vonatkozó adatok kismértében (1,0% alatt) eltérnek egymástól, mert különböző adatforrásokból származnak (OSAP KSH-fejezet 1760 Az internetszolgáltatások negyedéves forgalmi adatai, OSAP ITM-fejezet 1994 Az internet- és televíziószolgáltatás évközi adatai). Az OSAP ITM-fejezet 1994 Az internet- és televíziószolgáltatás évközi adatai című adatgyűjtésbe bevont adatszolgáltatók megközelítőleg 99%-os lefedettséget képviselnek a televíziószolgáltatás piacán. A televíziószolgáltatás adataiból származó 2015. évi adatok összehasonlíthatósága korlátozott az adatszolgáltatói kör bővítése miatt.
Használt rövidítések
M2M-kommunikáció: machine to machine.
4G/LTE-rendszer: (Long Term Evolution – hosszú távú fejlődés): negyedik generációs mobiltelefon-technológia.
3G/UMTS-rendszer: (Universal Mobile Telephone Service – egyetemes, vezeték nélküli telefonszolgáltatás): harmadik generációs mobilkommunikáció, nagy kiterjedésű, kétirányú rádió-összeköttetésen keresztüli adatátvitelt szolgáló eljárás.
GPRS (General Packet Radio Service): csomagkapcsolt adatátvitel.
További adatok, információk
Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu