2020 IV. negyedévében az előző év hasonló időszakához viszonyítva 24%-kal kevesebb, összesen 3302 baleset történt a hazai utakon. A meghaltak száma 27, az ittasan okozott balesetek száma 10%-kal csökkent.
A járvány miatti újabb korlátozások bevezetésével a balesetek száma ismét jelentősen visszaesett ebben az időszakban. Ennek mértéke megközelítette a kijárási korlátozás alá eső II. negyedévi csökkenést.
Mind a balesetek, mind a sérültek számában jelentős volt a visszaesés
Az új koronavírus okozta járvány miatt elrendelt újabb korlátozások következtében 2020 IV. negyedévében a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 24, a balesetben megsérülteké 25%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A IV. negyedévben történt visszaesés mértéke (24%) megközelítette a járványügyi korlátozások által leginkább érintett II. negyedévben mértet (28%). A baleseti adatok alakulásában továbbra is döntő szerepet játszott a járműforgalom csökkenése.
A IV. negyedévben bekövetkezett 3302 közúti balesetből 129 halálos, 923 súlyos, 2250 könnyű sérüléssel végződött. 2019 azonos időszakához viszonyítva ez 20, 25, illetve 23%-os csökkenést jelentett.
2020-ban az előzetes adatok alapján összesen 13 778 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, 17%-kal kevesebb, mint 2019-ben. Minden baleseti kategóriában nagymértékű volt a visszaesés: a halálos balesetek száma (423) 20, a súlyos baleseteké (4105) 15, a könnyű sérüléssel járóké (9250) 18%-kal lett kevesebb. A legtöbb baleset a III., a legkevesebb az I. negyedévben történt.
A balesetek kimenetel szerinti megoszlásában nincs számottevő változás a korábbi évekhez viszonyítva: a halálos balesetek 3,9, a súlyos sérüléssel járók 28, a könnyű sérüléses balesetek 68%-ot tettek ki.
A legnagyobb mértékben az elsőbbség meg nem adása miatt bekövetkezett balesetek száma csökkent
2020 IV. negyedévében a balesetek 93,8%-a (3098 eset) a járművezetők hibája miatt következett be, ezen belül a leggyakoribb ok (36%) továbbra is a sebesség nem megfelelő alkalmazása volt. A járművezetők hibájából bekövetkezett balesetek száma 23%-kal lett kisebb, ezen belül a legnagyobb mértékben (–29%) az elsőbbség meg nem adásából, valamint a szabálytalan előzésből eredő balesetek száma esett vissza.
A gyalogosok hibája miatt az előző év azonos időszakához képest 35%-kal kevesebb, összesen 161 baleset történt. Ezen belül 53%-kal kisebb lett az úttesten való szabálytalan áthaladás miatt okozott balesetek száma.
A halálos kimenetelű balesetek száma összességében 20%-kal esett vissza. A járművezetők hibájából 24%-kal kevesebb, a gyalogosok hibájából 29%-kal több halálos kimenetelű baleset történt 2020 IV. negyedévében.
Csökkent az ittas állapotban okozott balesetek száma
2020 IV. negyedévében 311 balesetet okoztak ittasan, 10%-kal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ezek
- 63%-áért személygépkocsi-vezetők,
- 15%-áért kerékpárosok,
- 7,4%-áért segédmotorkerékpár-vezetők voltak felelősek.
Az ittasan okozott balesetek összes baleseten belüli aránya (9,4%) nem tért el számottevően a 2020 I. (9,1%), illetve III. (9,5%) negyedévitől, viszont a II. negyedévhez képest (12%) már jelentős a különbség.
Negyedével kevesebb balesetet okoztak személygépkocsival
2020 IV. negyedévében a legtöbb közúti közlekedési balesetet személyszállító járművel, ezen belül leginkább személygépkocsival (84%) és kerékpárral (9,0%) okozták. Az összes személyszállító jármű által okozott balesetek száma 24%-kal csökkent 2019 hasonló időszakához képest. A közúti balesetek 9,9%-át tehergépkocsik, 4,9%-át gyalogosok idézték elő.
Az autópályákon történt súlyos kimenetelű balesetek száma az átlagosnál nagyobb mértékben csökkent
2020 IV. negyedévében az autópályákon az előző év azonos időszakához képest 25%-kal kevesebb, összesen 97 baleset volt, ebből a legtöbb az M3-ason (27), a legkevesebb pedig az M30-ason és az M31-esen (1–1). A 100 kilométernél hosszabb autópályákat vizsgálva száz kilométerre vetítve átlagosan 8,1 baleset jutott, fajlagosan a legtöbb (14) az M1-esre, a legkevesebb (2,8) az M6-osra.
Az összes (129) halálos baleset közül 7 történt autópályán. 2019 azonos időszakával összevetve az autópályákon történt súlyos kimenetelű balesetek száma 34, a halálosaké 22, a könnyű kimenetelű baleseteké 21%-kal esett vissza.
Győr-Moson-Sopron megyében volt a legkevesebb a tízezer bejegyzett gépjárműre jutó balesetek száma
2020 IV. negyedévében megyei viszonylatban tízezer bejegyzett gépjárműre vetítve Jász-Nagykun-Szolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében volt a legtöbb baleset (9,7–9,7). A legkevesebb baleset fajlagosan Győr-Moson-Sopron (5,6), Pest (5,7) és Tolna megyében (5,9) volt. Budapesten 8,3 baleset történt tízezer gépjárműre vetítve.
Száz kilométer útra vetítve a legtöbb baleset Pest megyében, a legkevesebb Tolna megyében következett be. A tízezer lakosra jutó balesetek száma Vas megyében volt a legmagasabb és Nógrádban a legalacsonyabb.
Negyedével csökkent a balesetekben megsérültek száma
2020 IV. negyedévében összesen 4381-en haltak vagy sérültek meg közúti balesetben, 25%-kal kevesebben, mint egy évvel korábban. Az elhunytak száma 27, a súlyosan és a könnyen sérülteké egyaránt 25%-kal csökkent. A balesetekben összesen
- 134 ember vesztette életét,
- 1048 fő súlyos,
- 3199 személy könnyű sérülést szenvedett.
Személysérüléses közúti közlekedési balesetben összesen 295 gyermekkorú sérült meg, 262 gyermek könnyű, 33 pedig súlyos sérülést szenvedett. 2019 IV. negyedévéhez képest 37%-kal csökkent azon balesetek száma, ahol gyerekek is meghaltak vagy megsérültek.
2020-ban előzetes adatok alapján összesen 18 176 személy sérült vagy halt meg balesetben, 18%-kal kevesebben, mint 2019-ben. A halottak száma 460 (–24%), a súlyosan sérülteké 4655 (–15%), a könnyen sérülteké 13061 (–19%) volt.
Módszertan
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek
Közlekedési baleset: olyan, váratlan, nem szándékosan előidézett forgalmi esemény, amelynek következményeként haláleset, illetve személysérülés történt, vagy anyagi kár keletkezett.
Személysérüléses közúti közlekedési baleset: minden olyan, közúton vagy a közforgalom számára megnyitott magánúton történt baleset, amelyben legalább egy mozgó jármű részt vett, és aminek következtében legalább egy személy meghalt vagy megsérült.
- A balesetek minősítése kimenetel szerint:
- halálos kimenetelű az a baleset, amely következtében legalább egy személy a baleset helyszínén, illetve 30 napon belül meghalt,
- súlyos sérüléses az a baleset, amely következtében legalább egy személy súlyosan, 8 napon túl gyógyulóan megsérült,
- könnyű sérüléses az a baleset, amely következtében legalább egy személy könnyen, 8 napon belül gyógyulóan megsérült.
- A személysérülések minősítése:
- halálos sérülés az, amikor a sebesült a baleset következtében a baleset helyszínén, illetve 30 napon belül elhalálozik,
- súlyos sérülések az általában 8 napon túl gyógyuló sérülések, törések, zúzódások, belső sérülések, súlyos vágások és roncsolások, orvosi kezelést igénylő általános sokk, illetve bármely olyan sérülés, amely kórházi ápolást tesz szükségessé,
- könnyű sérülések a ficamok, horzsolások.
A gépjárműforgalom alakulásának számítása a kiemelt NUSZ-kamerák havi összesített adatai alapján történt.
Megjegyzések
A százalék- és viszonyszámok kiszámítása kerekítés nélküli adatok alapján történt. A részadatok összegei – kerekítések miatt – eltérhetnek az összesen adatoktól. Az évközi adatok nem tekinthetők véglegesnek, azok az év folyamán – a negyedévenkénti korrekciók miatt – módosulhatnak.
További adatok, információk
Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu