A közölt lakáspiaci árindexek összesített értékei az Eurostat lakáspiaci árindexei között is megjelennek (Methodology – Housing price statistics – Eurostat).1 A harmonizált módszertan eredményeként ezek az adatok teljes mértékben összehasonlíthatók az egyes európai országok, illetve az EU-tagállamok összesített indexeivel.
Az ármegfigyelések forrása a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) illetékhivatali adatbázisa, ahonnan az illetékkiszabási eljárásban keletkező információkat a beérkezés után havonta, anonimizálva vesszük át. Az adatátadás minden – magánszemélyek által kötött és a teljes lakás átruházásával járó – adásvételre kiterjed, tartalmazza a lakások eladási ára mellett azok legfontosabb jellemzőit is. A lakáspiaci tranzakciók adatait ezt követően a KSH statisztikai nyilvántartási rendszereiben elérhető, a lakáspiaci folyamatok szempontjából releváns információkkal egészítjük ki, ezáltal pontosabb adatokat kapunk a piaci forgalomba kerülő lakások típusára és közvetlen környezetére vonatkozóan. 2007-től kezdődően állnak rendelkezésünkre egységes szerkezetű, minden tekintetben összehasonlítható adatsorok, amelyek lehetővé teszik a lakáspiac árváltozásainak részletes vizsgálatát. 2016-tól az átvett adatok tartalmazzák az ingatlant szerző személyek állampolgárságát és születési évét is. A fokozatosan teljessé váló adatbázis a 2024. évi folyamatokról még csak előzetes tájékoztatást tesz lehetővé. Összeállításunknak a 2024 előtti időszakra vonatkozó adatai véglegesek.
Az eladások 1,0%-át adathiány miatt kizártuk számításainkból. Azokban az esetekben, ahol a lakás alapterülete hiányzott, de a többi ismérv hiánytalanul rendelkezésünkre állt, a lakás ára és jellemzői alapján megbecsültük a nagyságát, ezt követően a további számításokban ezzel a becsült értékkel szerepeltettük. Ezután az adatok elemzése loglineáris regressziós modellel történt. A modellben felhasznált legfontosabb adatok: a lakások alapterülete, az épület jellege, a település (Budapesten kerület) és a település különböző földrajzi, közigazgatási és jövedelmi mutatói, a közvetlen lakókörnyezet övezetének és a lakóépületnek a jellemzői. Az új lakások elkülönítéséhez felhasználtuk a KSH kiadott használatbavételi engedélyekre vonatkozó adatgyűjtését (OSAP 1078), a Lokáció Kft. újlakás-figyelési felmérését, továbbá az újlakás-vásárláshoz kapcsolódó kedvezmények igénybevételére vonatkozó NAV-adatokat.
Az első modellszámítás eredményei alapján a lakások 5,0%-át outlierként kiszűrjük, és a további indexszámításokban figyelmen kívül hagyjuk. Az outlierek kizárása után megismételt modellszámítással kalkuláljuk az árak összetételhatásra és tiszta árváltozásra bontott indexeit. A loglineáris módszerből következően a közölt árindexek minden esetben az adott árak mértani átlagából adódnak. A kiadványban közölt átlagárak ugyanakkor mindig számtani átlagok, amelyeket az outlierszűrés elvégzése után számítunk.
Az Eurostat által közölt összevont lakáspiaci árindex a használt és az új lakások kiadványunkban bemutatott indexeinek súlyozott átlaga. A súlyokat a megelőző év összesített lakáspiaci forgalmának értékadatai adják. Az Eurostat által közölt legfrissebb magyar adatok mindig a tárgyidőszakot követő második hónap végéig rögzített adatokon alapuló előzetes eredmények, míg a mostani kiadványunkhoz már a tárgyidőszakot követő teljes negyedév beérkezett adatait használtuk fel.
A kiadványban közölt reál lakáspiaci árindexeket a fogyasztóiár-index figyelembe vételével számítottuk ki. Az Eurostat ezzel szemben a GDP implicit árindexét használja az indexek deflálására.
Az értékadatok számításához figyelembe vett (nem outlier) tranzakciók száma
Év, negyedév | Használt lakás | Új lakás | Összesen | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Budapest | vármegye-székhely | város | község | együtt | Budapest | vármegye-székhely | város | község | együtt | ||
2024. I. | 7 714 | 6 249 | 8 563 | 6 745 | 29 271 | 741 | 297 | 515 | 138 | 1 691 | 30 962 |
2024. II. | 7 717 | 5 878 | 9 261 | 7 840 | 30 696 | 738 | 332 | 421 | 160 | 1 651 | 32 347 |
2024. III. | 6 638 | 5 324 | 8 438 | 7 239 | 27 639 | 872 | 211 | 295 | 107 | 1 485 | 29 124 |
2024. IV. | 7 279 | 5 660 | 7 601 | 5 851 | 26 391 | 481 | 215 | 307 | 90 | 1 093 | 27 484 |
2025. I. | 4 268 | 3 356 | 4 796 | 3 543 | 15 963 | 113 | 53 | 117 | 27 | 310 | 16 273 |