Szállítási teljesítmények, 2022. III. negyedév

Az áruszállítás teljesítménye mérsékelten emelkedett hazánkban 2022 III. negyedévében, míg a helyközi személyszállításé az előző évi, alacsony bázishoz képest erőteljesen nőtt. Bár a nemzetközi személyforgalom utasszáma és teljesítménye nagymértékben növekedett az egy évvel korábbihoz mérten, így is csak 60% körül volt a 2019. III. negyedévihez viszonyítva. Az előző esztendő azonos időszakával összevetve, tizedével kevesebb, 59 ezer autót helyeztek első alkalommal forgalomba.

Nőtt az áruszállítás teljesítménye

2022 III. negyedévében az áruszállítás teljesítménye (14,0 milliárd árutonna-kilométer) az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,6%-kal nőtt, a 2019. III. negyedévihez mérten 4,0%-kal csökkent.

Belföldön 11%-kal kisebb, nemzetközi viszonylatban 8,2%-kal nagyobb volt a teljesítmény az egy évvel korábbihoz képest.

  • Belföldön a vasúti és a legnagyobb részarányt (82%) kitevő közúti áruszállítás teljesítménye egyaránt csökkent, utóbbié 12%-kal, a többi módozaté növekedett.

  • A nemzetközi szállításon belül is legjelentősebb arányt képviselő közúti áruszállítás teljesítménye 2,2, a csővezetékesé 129%-kal nőtt, míg a vasútié 2,4%-kal, a belvízié felével kisebb volt.

A szállított áruk tömege (78 millió tonna) 4,7%-kal lett kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva. A szállítási módok közül a csővezetéken szállított árutömeg 73%-kal nőtt, ugyanakkor a közúti áruszállítás volumene 12, a vasútié 6,0, a belvízié 53%-kal visszaesett.

1. tábla

Áruszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2022. III. negyedév

(%)
Szállítási mód Szállítási teljesítmény, tonnakilométer
megoszlás változás 2021 III. negyedévéhez képest
Vasúti 19,4 –4,0
Közúti 63,7 –4,1
Belvízi 1,8 –49,4
Csővezetékes 15,0 81,2
Összesen 100,0 1,6

A vasúti áruszállítás összteljesítménye 4,0, a szállított áruk tömege 6,0%-kal csökkent. A nemzetközi vasúti forgalom 2,4, a belföldi 15%-kal elmaradt az egy évvel korábbitól.

A közúti és a vasúti belföldi szállítás csökkenésében szerepet játszott az aszály sújtotta mezőgazdaság alulteljesítése miatt a szállítási igények visszaesése.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér III. negyedévi teherforgalma (31,7 ezer tonna) 1,1%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

A jelentős növekedés ellenére a személyszállítási teljesítmény nem érte el a három évvel korábbit

Az előzetes adatok szerint a 2021. III. negyedévi bázishoz mérten a helyközi személyszállítás 2022. július–szeptemberi teljesítménye (6,7 milliárd utaskilométer) 34%-kal nőtt, a 2019 azonos időszakitól azonban 22%-kal elmaradt, elsősorban a légi és az autóbuszos személyszállítás továbbra is jelentős visszaesése következtében.

A szállítás iránya szerint:

  • A belföldi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye egy év alatt 16%-kal nőtt. Az autóbuszos közlekedésben realizált teljesítmény 7,3, a vonattal történő személyszállításé 28%-kal nagyobb volt a 2021. III. negyedévinél.

  • A nemzetközi személyszállítás teljesítménye az egy évvel korábbinak a kétszeresére emelkedett. A nemzetközi forgalom alakulását döntően a légi személyszállítás növekedése befolyásolta.

A helyközi forgalomban szállított utasok száma (130 millió fő) 15%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, a 2019. III. negyedévinél azonban 9,6%-kal kevesebb volt. Egy év alatt a légi utasok száma a kétszeresére, a vonaton utazóké 24, az autóbuszosoké 11%-kal bővült, a hajón közlekedőké 1,3%-kal csökkent.

2. tábla

Helyközi személyszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2022. III. negyedév

(%)
Szállítási mód Szállítási teljesítmény, utaskilométer
megoszlás változás 2021 III. negyedévéhez képest
Vasút 32,4 26,5
Autóbusz 39,5 11,3
Hajó 0,1 21,4
Repülőgép 28,0 104,6
Összesen 100,0 33,5

A helyközi személyszállításon belül a nemzetközi személyszállítás 2022. III. negyedévi forgalma emelkedett nagymértékben: a teljesítmény (2,1 milliárd utaskilométer) a kétszeresére, az utasszám (2,7 millió fő) több mint 82%-kal nőtt az előző év azonos időszaki, alacsony bázishoz képest. A legnagyobb súlyú légi személyszállítás teljesítménye az erőteljes növekedés ellenére jelentősen, 36%-kal elmaradt a 2019 azonos időszakitól.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér III. negyedévi utasforgalma 3,8 millió fő volt, kétszerese az egy évvel korábbinak, de csak négyötöde a 2019. III. negyedévinek.

A helyi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye 21, az utazások száma 20%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest, a 2019. III. negyedévitől viszont egyaránt 12%-kal elmaradt.

Kevesebb autó került forgalomba

2022 III. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (59 ezer) az egy évvel korábbinál tizedével, a 2019 azonos időszakinál negyedével volt kevesebb, összefüggésben az autóipari termelést akadályozó alapanyaghiánnyal, az általános áremelkedéssel és az ezzel járó szűkülő kereslettel. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében 3,1, a használtaknál 15%-kal csökkent egy év alatt, a 2019. III. negyedévitől 29, illetve 22%-kal elmaradt. A forgalomba helyezett elektromos személygépkocsik száma több mint kétötödével nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és több mint három és félszerese volt a három évvel korábbinak, arányuk azonban csak 6 ezreléke a 2022. I. félév végi járműállománynak.

További adatok, információk

Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu