Szállítási teljesítmények, 2023. II. negyedév

2023 II. negyedévében hazánkban a helyközi személyszállítás teljesítménye 19%-kal nőtt, az áruszállításé 13%-kal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest. A jelentős növekedés ellenére a személyszállítási teljesítmény nem érte el a négy évvel korábbi szintet. Az áruszállítás teljesítménye is az elmúlt kilenc év egyik legalacsonyabb értéke. 2023 II. negyedévében 12%-kal kevesebb, 55 ezer személygépkocsit helyeztek első alkalommal forgalomba az előző év azonos időszakihoz képest.

Csökkent az áruszállítás teljesítménye

2023 II. negyedévében az áruszállítás teljesítménye (12,6 milliárd árutonna-kilométer) 13%-kal elmaradt a 2022. II. negyedévitől .

1. tábla

Áruszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2023. II. negyedév

(%)
Szállítási mód Szállítási teljesítmény, tonnakilométer
megoszlása változása 2022 II. negyedévéhez képest
Közúti 65,4 –16,1
Vasúti 21,1 –9,5
Csővezetékes 10,7 6,2
Belvízi 2,7 –30,3
Összesen 100,0 –13,3

Belföldön 8,6, nemzetközi viszonylatban 15%-kal kisebb volt a teljesítmény az egy évvel korábbihoz képest.

  • Belföldön a legnagyobb részarányt (81%) kitevő közúti áruszállítás teljesítménye 7,5, a vasúti szállításé 20, a belvízi szállításé 18, a csővezetékes szállításé 6,0%-kal csökkent. A közúti szállítás csökkenésében a szállítási igények nagymértékű visszaesése játszott szerepet.

  • A nemzetközi szállításon belül is legjelentősebb arányt képviselő közúti áruszállítás teljesítménye 21, a vasúti szállításé 7,5, a belvízi szállításé 30%-kal visszaesett. A csővezetékes áruszállítás teljesítménye azonban 14%-kal nőtt.

A szállított áruk tömege (68 millió tonna) 13%-kal kevesebb volt az előző év azonos időszakához viszonyítva. Miközben a közúti áruszállítás volumene 14, a vasúti szállításé 15, a belvízi szállításé 31%-kal csökkent, addig a csővezetékes szállításé 2,5%-kal bővült.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér II. negyedévi teherforgalma (32,0 ezer tonna) 3,7%-kal elmaradt az előző év azonos időszakihoz képest.

A jelentős növekedés ellenére a személyszállítási teljesítmény nem érte el a négy évvel korábbit

Előzetes adatok szerint a helyközi személyszállítás 2023. április–júniusi teljesítménye (7,4 milliárd utaskilométer) 19%-kal nőtt a 2022. II. negyedévihez mérten.

2. tábla

Helyközi személyszállítási teljesítmények szállítási módonként, 2023. II. negyedév

(%)
Szállítási mód Szállítási teljesítmény, utaskilométer
megoszlása változása 2022 II. negyedévéhez képest
Vasút 35,2 34,5
Autóbusz 37,8 0,1
Repülőgép 27,1 33,0
Összesen 100,0 18,7

A szállítás iránya szerint:

  • A belföldi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye (5,1 milliárd utaskilométer) egy év alatt 13%-kal növekedett.2023. május 1-jétől országosan bevezetésre kerültek az ország- és a vármegyebérletek. A bérletek a helyközi közlekedésben a VOLÁNBUSZ, a MÁV-START, a MÁV-HÉV és a GYSEV járatain egyaránt felhasználhatók. A szolgáltatók az ország- és a vármegyebérletek esetében a rájuk eső utasszám- és utaskilométer-értéket a 2022. évi teljesítményből kiindulva maguk határozzák meg.[1] Az autóbuszos közlekedésben realizált teljesítmény 1,3%-kal csökkent, a vonattal történő személyszállításé azonban 34%-kal nagyobb volt, mint 2022 II. negyedévében.

  • A nemzetközi személyszállítás teljesítménye (2,3 milliárd utaskilométer) az egy évvel korábbi, alacsony bázishoz viszonyítva 34%-kal emelkedett. A nemzetközi forgalom alakulását döntően a légi személyszállítás növekedése befolyásolta. A legnagyobb (88%-os) súlyt képviselő légi személyszállítás teljesítménye 33, az autóbuszos szállításé 40, a vasúti szállításé 44%-kal nőtt 2022 azonos időszakához képest.

A helyközi forgalomban szállított utasok száma (152 millió fő) 12%-kal növekedett az előző év azonos időszakához mérten. Egy év alatt a légi utasoké 17, a vonaton utazóké 31, az autóbuszon utazóké 5,0%-kal bővült. A nemzetközi forgalomban az utasszám jelentősen (2,9 millió fő), 21%-kal meghaladta az előző év azonos időszakit.

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér II. negyedévi utasforgalma 3,8 millió fő volt, 15%-kal több az egy évvel korábbinál. A több mint 28 ezer darab járatszám a járvány előtti, magas szinthez közelít. 2023 II. negyedévében a korábbi évhez hasonlóan az Egyesült Királyságot, Németországot és Olaszországot érintő utasforgalom volt a legtöbb a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

A helyi személyszállítás utaskilométerben mért teljesítménye 10, az utazások száma 11%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Kevesebb autó került forgalomba

2023 II. negyedévében a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma (55 ezer) az egy évvel korábbinál 12%-kal kevesebb volt, összefüggésben az általános áremelkedés okozta szűkülő kereslettel és a hitelek drágulásával. A forgalomba helyezések száma az új személygépkocsik esetében 2,0, a használtaknál 21%-kal csökkent egy év alatt. A forgalomba helyezett elektromos személygépkocsik száma (2,7 ezer) az egy évvel korábbihoz képest 7,8%-kal kevesebb volt (a 2022. év végi állományból 7 ezrelékkel részesedtek).

2023. június 30-án hazánkban 5,0 millió darab közúti gépjármű volt forgalomban, ebből a személygépkocsik száma 4,1 millió darab. A gépjárművek átlagos kora tovább emelkedett, fél év alatt 0,2 évvel 15,5 évre.

[1]: 2023. május 1-jétől országosan bevezetésre kerültek az ország- és a vármegyebérletek. A bérletek a helyközi közlekedésben a VOLÁNBUSZ, a MÁV-START, a MÁV-HÉV és a GYSEV járatain egyaránt felhasználhatók. A szolgáltatók az ország- és a vármegyebérletek esetében a rájuk eső utasszám- és utaskilométer-értéket a 2022. évi teljesítményből kiindulva maguk határozzák meg.

További adatok, információk

Elérhetőségek:
kommunikacio@ksh.hu
Lépjen velünk kapcsolatba
Telefon: (+36-1) 345-6789
www.ksh.hu