Módszertani megjegyzések
A Használtautó.hu – KSH kísérleti statisztika a Használtautó.hu Kft-vel kötött együttműködési megállapodás keretében jött létre. A vizsgált adatbázis a Használtautó.hu által kezelt személygépjármű hirdetések, minden hónap 6-ai, 15-ei és 24-ei teljes kínálati adatállománya. Az időbeli változást bemutató 4. ábra kivételével, a teljes hónapra vonatkozó statisztikák elkészítéséhez a duplikátumok kiszűrésre kerültek. Amennyiben egy adott hirdetés a hónapon belül megváltozott kínálati árral rendelkezik, abban az esetben a statisztikában szereplő ár a hónap három napjára vonatkozó adatok átlagából áll elő.
Az adatállományból eltávolításra kerültek azok az eseteket, ahol statisztikai szempontból releváns adathiány vagy adathiba lépett fel. Kiszűrésre kerültek továbbá az egy évesnél fiatalabb, a 0 megtett kilométerrel rendelkező, valamint az 50 000 Ft-nál olcsóbb gépjárművek.
A Használtautó.hu által megkülönböztetett üzemanyagtípusok egyszerűsített kategóriákba kerültek besorolásra. Az alábbi táblázat tartalmazza a megfeleltetést:
Használtautó.hu kategóriája
Kísérleti statisztika kiadvány kategóriája
Dízel
Dízel
Benzin
Benzin
Benzin/gáz
Egyéb
Dízel/gáz
Egyéb
Hibrid (benzin)
Hibrid
Hibrid (dízel)
Hibrid
Hibrid
Hibrid
Elektromos
Elektromos
LPG
Egyéb
CNG
Egyéb
Hidrogén/elektromos
Egyéb
Etanol
Egyéb
Gáz
Egyéb
Biodízel
Egyéb
Egyéb
Egyéb
Üres
Üres
Regressziós modellel kerültek megvizsgálásra a használt autók árának komponensei. Ez az eljárás számszerűsíti a parciális hatásokat, feltételezve minden más tényező változatlanságát. A modellben függő változóként a gépjárművek kínálati árának természetes alapú logaritmusa került felhasználásra, amely a következő független változókkal lett magyarázva:
-
a gépkocsi életkora években, interakciókban az öt üzemanyag-típussal (benzin, dízel, hibrid, elektromos és egyéb)
-
futásteljesítmény 1 000 km-ben
-
hengerűrtartalom 100 cm3-ben
-
teljesítmény kilowattban
-
az autó állapota dummy változókként (kitűnő, normál, megkímélt, sérülésmentes, újszerű, sérült/hibás)
-
márkacsoportok
A márkák csoportosítása Ward klaszterezéssel lett létrehozva, amellyel 8 elkülönülő kategória került megalkotásra a következő változók alapján: kínálati ár, életkor, futásteljesítmény, hengerűrtartalom, teljesítmény. A folyamatból kizárásra kerültek a 10 esetnél kevesebbel rendelkező periferikus márkák, amelyek az adatállomány körülbelül 0,1%-át tették ki.
A regressziós modell esetén a heteroszkedaszticitás tesztek, valamint a normalitásvizsgálatok kielégítő eredményt mutattak.
Módszertani megjegyzések
A Használtautó.hu – KSH kísérleti statisztika a Használtautó.hu Kft-vel kötött együttműködési megállapodás keretében jött létre. A vizsgált adatbázis a Használtautó.hu által kezelt személygépjármű hirdetések, minden hónap 6-ai, 15-ei és 24-ei teljes kínálati adatállománya. Az időbeli változást bemutató 4. ábra kivételével, a teljes hónapra vonatkozó statisztikák elkészítéséhez a duplikátumok kiszűrésre kerültek. Amennyiben egy adott hirdetés a hónapon belül megváltozott kínálati árral rendelkezik, abban az esetben a statisztikában szereplő ár a hónap három napjára vonatkozó adatok átlagából áll elő.
Az adatállományból eltávolításra kerültek azok az eseteket, ahol statisztikai szempontból releváns adathiány vagy adathiba lépett fel. Kiszűrésre kerültek továbbá az egy évesnél fiatalabb, a 0 megtett kilométerrel rendelkező, valamint az 50 000 Ft-nál olcsóbb gépjárművek.
A Használtautó.hu által megkülönböztetett üzemanyagtípusok egyszerűsített kategóriákba kerültek besorolásra. Az alábbi táblázat tartalmazza a megfeleltetést:
Használtautó.hu kategóriája | Kísérleti statisztika kiadvány kategóriája |
---|---|
Dízel | Dízel |
Benzin | Benzin |
Benzin/gáz | Egyéb |
Dízel/gáz | Egyéb |
Hibrid (benzin) | Hibrid |
Hibrid (dízel) | Hibrid |
Hibrid | Hibrid |
Elektromos | Elektromos |
LPG | Egyéb |
CNG | Egyéb |
Hidrogén/elektromos | Egyéb |
Etanol | Egyéb |
Gáz | Egyéb |
Biodízel | Egyéb |
Egyéb | Egyéb |
Üres | Üres |
Regressziós modellel kerültek megvizsgálásra a használt autók árának komponensei. Ez az eljárás számszerűsíti a parciális hatásokat, feltételezve minden más tényező változatlanságát. A modellben függő változóként a gépjárművek kínálati árának természetes alapú logaritmusa került felhasználásra, amely a következő független változókkal lett magyarázva:
-
a gépkocsi életkora években, interakciókban az öt üzemanyag-típussal (benzin, dízel, hibrid, elektromos és egyéb)
-
futásteljesítmény 1 000 km-ben
-
hengerűrtartalom 100 cm3-ben
-
teljesítmény kilowattban
-
az autó állapota dummy változókként (kitűnő, normál, megkímélt, sérülésmentes, újszerű, sérült/hibás)
-
márkacsoportok
A márkák csoportosítása Ward klaszterezéssel lett létrehozva, amellyel 8 elkülönülő kategória került megalkotásra a következő változók alapján: kínálati ár, életkor, futásteljesítmény, hengerűrtartalom, teljesítmény. A folyamatból kizárásra kerültek a 10 esetnél kevesebbel rendelkező periferikus márkák, amelyek az adatállomány körülbelül 0,1%-át tették ki.
A regressziós modell esetén a heteroszkedaszticitás tesztek, valamint a normalitásvizsgálatok kielégítő eredményt mutattak.