1.3. Belföldi vándorlás
Definíciók
A belföldi vándorlás (vagy belföldi mobilitás) a népesség országon belüli térbeli, földrajzi mozgását követi nyomon. A statisztika számbavételének alapja a lakcímbejelentési rendszer. Két típusa az állandó és az ideiglenes vándorlás. Állandó vándorlás: az a lakóhely-változtatás, amikor a vándorló lakóhelyét elhagyva más településen levő lakást jelöl meg lakóhelyéül. Ideiglenes vándorlás: az a településhatárt átlépő lakásváltoztatás, amikor a vándorló lakóhelyét (állandó lakcímét) fenntartja, és új lakását tartózkodási helynek jelöli meg, vagy egyik tartózkodási helyről másik tartózkodási helyre költözik. Belföldi vándorlási különbözet: egy adott közigazgatási egységbe állandó vagy ideiglenes jelleggel bejelentkezők, valamint visszavándorlók, illetve az onnan más közigazgatási egységbe állandó vagy ideiglenes jelleggel bejelentkezők és visszavándorlók számának különbözete.
Relevancia
A belföldi vándormozgalom egyfelől társadalmi gyakorlatok és folyamatok kontextusában, azok leképeződéseként értelmezhető, másfelől az országon belüli mobilitás mértékét és irányát a gazdasági változások is alapvetően meghatározzák. Egy adott térség vándorlásban való részvételének nagysága és a mozgások irányának következtében kialakult vándorlási mérleg megmutatja, hogy a térség célterülete vagy inkább kiindulási bázisa a vándorlóknak. A belföldi vándorlással jelentősen változhat egy adott régió népességének korstruktúrája és humán tőkéje, mivel a gazdaságilag fejlettebb területek jobban vonzzák a fiatal, képzett munkaerőt. A hosszú távú fenntarthatóság érdekében a régiók kiegyensúlyozott fejlődése elengedhetetlen.
Elemzés
A 2007-es tetőzést követő kétévi visszaesés nyomán a mobilitás az 1994-es mélypont közelébe süllyedt, majd 2011-ben erőteljes emelkedés következett be. Utóbbi elsősorban a 2005. évi CLXXVIII. törvényre vezethető vissza, amelynek értelmében kettő helyett öt év után szüntetik meg azon személyek tartózkodási helyét, akik azt korábban nem újították meg. A jogszabályváltozás hatása 2008-ban jelentkezett először, mivel a 2006-ban létesített tartózkodási helyeket, amelyeket addig nem újítottak meg, nem szüntették meg. Az öt év után történő automatikus kivezetés hatása pedig a 2011. évi ideiglenes vándorlási adatoknál mutatkozott meg először, 2012-től azonban már nem érvényesült. Az ideiglenes vándorlások számának kismértékű visszaesése következtében 2013-ban csökkent a belföldi vándorlások száma, de azóta minden évben növekedés volt tapasztalható.
Az ideiglenes vándorlások számának ingadozásokkal tarkított trendjével szemben az állandó lakóhely-változtatások száma egyenletesebben alakult az elmúlt évtizedekben. Az 1990-es évek elején az ideiglenes vándorlók száma volt magasabb, majd ezt követően jellemzően az állandó vándorlóké. 2011 óta ismét többen változtatnak tartózkodási, mint lakóhelyet, azonban 2018-ban és 2019-ben az állandó vándorlások száma egyre inkább megközelítette az ideiglenes vándorlásokét.
Az állandó vándorlások egyenletesen növekvő tendenciája 2007-ben megtorpant, az ezután következő lassú csökkenéssel 2013-ra elért, 192 ezres szint a legalacsonyabb érték az 1991-es mélypont óta. A 2007–2013 közötti időszakban bekövetkezett 63 ezres csökkenést követően a trend megfordult, és 2014-ben az állandó vándorlások száma közel 23 ezerrel, 215 ezerre növekedett.
Ezt 2015-ben egy lassabb mértékű (valamivel több mint 3 ezer fős), majd a rákövetkező évben egy kiugró (közel 37 ezres) növekedés követte, és a trend azóta is fennáll. 2017-ben 10 ezer fővel, majd 2018-ban 14 ezerrel volt több az állandó vándorlók száma, mint az azt megelőző évben. Ugyan a növekedés üteme valamelyest lassult, de 2019-ben is 4 ezer fővel többen, 283 ezren változtattak állandó lakóhelyet, mint egy évvel korábban.
Az ideiglenes vándorlások elemzésénél figyelembe kell venni a jogszabályi környezet változását, amely jelentősen befolyásolta az utóbbi évtizedek adatait. A 2008. évi jelentős, több mint 100 ezres esetszámcsökkenés, valamint a 2011-es nagymértékű, több mint 80 ezres növekedés is ennek tudható be. A rákövetkező években stabilizálódni látszott az ideiglenes vándorlók magas száma, majd 2016-tól újra egy erőteljesebb növekedés következett, amikor is az ideiglenes vándorlók száma a 300 ezer közelébe került, és 2017-ben át is lépte azt. A 2017-es tetőzést követően előbb 10 ezer fővel, 297 ezerre csökkent, 2019-ben pedig stagnált a tartózkodási helyet változtatók száma.
Az elmúlt közel három évtizedben Pest megye vándorlási egyenlege kimagaslik a többi megye közül. Pozitív egyenleggel bír még Győr-Moson-Sopron, Fejér, Komárom-Esztergom, Vas, valamint Csongrád-Csanád megye. Migrációs szempontból kibocsátó területnek tekinthető a megyék túlnyomó többsége, a keleti, gazdaságilag fejletlenebb megyék (Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés és Nógrád) népességmegtartó ereje a leggyengébb.
Budapest helyzete sajátos. 1990–1992 között a teljes belföldi vándorlási mérlege pozitív volt, majd az ezt követő időszakban 2006-ig vándorlási veszteség figyelhető meg, amely főként az agglomeráció településeire történő költözésekből adódott. 2007-től Budapest helyzete megváltozott, és 2014-ig erős vándorlási többlet jellemezte. 2015-re ez a lendület megtorpant, a főváros bevándorlási többlete drasztikusan csökkent, majd 2016-tól újra negatív lett. A szuburbanizációs folyamat az elmúlt három évben is folytatódott, és Budapest vándorlási különbözete egyre inkább negatív irányba tolódott. A 2018-as 3117 főről 2019-re 5698 főre nőtt a vándorlási deficit.
STADAT-táblák
22.1.1.22. A belföldi vándorlás összefoglaló adatai 22.1.2.7. A népmozgalmi események megye és régió szerint 22.1.2.8. A népmozgalom főbb arányszámai megye és régió szerint 22.1.2.12. Belföldi vándorlás településtípus szerint 22.1.2.13. Állandó belföldi vándorlás megye és régió szerint 22.1.2.14. Ideiglenes belföldi vándorlás megye és régió szerintA mutatóknál alkalmazott módszertan szerinti (2021 előtti) STADAT táblák itt érhetők el: https://www.ksh.hu/stadat_archive