A szállítás- és közlekedés-statisztika az áruk továbbításával és a személyek helyváltoztatásával kapcsolatos teljesítményeket figyeli meg. A személyek mozgásával kapcsolatos statisztikának két fő területe van: a két település között megvalósuló közösségi közlekedésre a helyközi személyszállítás, míg a településen belülire a helyi személyszállítás adatai vonatkoznak. Idetartozik a közlekedési infrastruktúra megfigyelése is, amelynek egyik részét a gördülő állomány jelenti (pl. személygépjárművek, buszok száma), a másikat pedig az épített infrastruktúra (pl. autópályák, vasútvonalak hossza). A baleseti statisztika számba veszi az országban történt baleseteket, ezen belül kiemelten foglalkozik a személyi sérülést okozó közúti közlekedési balesetekkel. A szállítás, közlekedés adatainak hosszabb távú alakulását a Helyzetkép a szállítási ágazatról című éves elemzésünkben mutatjuk be.
Fontosabb adatok
A szállítás, raktározás ágazat részesedése a bruttó hozzáadott értékből
A mutató leírása
A szállítás, raktározás nemzetgazdasági ág részesedése a nemzetgazdaság bruttó hozzáadott értékéből, folyó alapáron számolva.
A 2020-as gazdasági folyamatok középpontjában a koronavírus okozta járvánnyal kapcsolatos intézkedések állnak. Az első, tavaszi hullám gyökeres változásokat hozott az élet több területén, és jelentős gazdasági visszaeséssel járt, egyes ágazatok szinte teljesen leálltak. A korlátozások feloldásával a gazdaság teljesítménye élénkült, de az egy évvel korábbi szinttől a III. negyedévben még elmaradt. A járvány második, őszi hullámának gazdasági hatásai a szeptembert korlátozottan érintették.
2020 III. negyedévében az egy évvel korábbihoz képest az áruszállítás 13%-kal csökkent, a nemzetközi forgalmat nagyobb visszaesés jellemezte. A járvány a személyszállítást jobban érintette: a távolsági közösségi közlekedés teljesítménye a felére, a helyié 23%-kal esett vissza. A korlátozó intézkedések által erősen érintett 2020 II. negyedévéhez képest az áruszállítás teljesítménye 3,5%-kal, a távolsági személyszállításé 75%-kal, a helyi közösségi közlekedésé közel duplájára emelkedett.
2020 III. negyedévében tovább emelkedett a postai és futárpostai küldemények mennyisége, amihez a járvány miatt erőteljesen megugró internetes vásárlások is hozzájárulhattak. A postai szolgáltatások keretében belföldön felvett és belföldi címre kézbesített küldemények száma 30, a kisebb mennyiségű, külföldre kézbesítetteké 11%-kal nőtt. A külföldről érkező és belföldi címre kézbesített küldemények száma 7,4%-kal haladta meg a 2019. III. negyedévit.
2019-ben a nemzetgazdaság árutonna-kilométerben kifejezett áruszállítási teljesítménye 1,6%-kal meghaladta az előző évit. A helyközi személyszállítás utaskilométerben számított teljesítménye 3,3%-kal nőtt, köszönhetően a légi közlekedésnek. A helyi közösségi közlekedési szolgáltatásokat igénybe vevők száma mérséklődött. Nőtt az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma, ezen belül az újaké 15%-kal bővült. 1,9%-kal több személysérüléses közúti közlekedési balesetet okoztak.
A Tájékoztatási adatbázis településekre és Budapest kerületeire vonatkozó adatai újabb témakörökkel frissültek. November 23-tól a kábeltelevíziók település-, illetve kerületsoros adatai is elérhetők.
Az évkönyvben az ország demográfiai, társadalmi és gazdasági folyamatait, környezeti jellemzőit és ezek időbeli változását mutatjuk be. A főbb mutatókat idősorban vagy térségi összehasonlításban grafikonokkal, térképekkel szemléltetjük, amelyek interaktív változata honlapunkon elérhető. A megyék és régiók közötti különbségeket, valamint a nemzetközi mutatókat külön-külön fejezetben közöljük. Az internetes mellékletben a PDF-kiadvány mellett a táblák Excel-formátumban is elérhetők.
2020 augusztusában Magyarország külső schengeni határain a határátkelőhelyek forgalma (3,6 millió fő) 61%-kal elmaradt az egy évvel korábbi magas bázistól, júniushoz és júliushoz viszonyítva nagyobb volt az éves visszaesés mértéke. A csökkenés a magyar állampolgárok esetében jelentősebb volt (76%), mint a külföldiek körében (57%), és honfitársaink a korábbi évek tendenciájával ellentétben idén augusztusban kevesebbszer lépték át a schengeni határt, mint júliusban.
Magyarországon 1846. július 15-én nyitották meg az első vasutat, Pest és Vác között, 33,6 km hosszúságban. A vonat első útját (a Dunakeszin töltött 10 perces várakozási időt is beleszámítva) egy óra alatt tette meg. Több mint száz évet kellett várni az első vasutasnapra, melyet 1951 óta ünnepelünk. Napjainkban a vasúttársaságok több mint 7400 km hosszú vasúthálózatot működtetnek.
A kiadvány megújult tartalommal és formátumban mutatja be hazánk főbb gazdasági és társadalmi folyamatait. Megtudhatja belőle például, hogy 2019-ben: 65 ezer pár kötött házasságot Magyarországon, ennél több frigyet legutóbb 1990-ben anyakönyveztek, az unión belül hazánkban bővült a legdinamikusabban az ipari termelés, a 16–24 évesek 97%-a napi rendszerességgel használta az internetet, az év végén mintegy 6600 elektromos autót tartottak nyilván.
A koronavírus-járvány időszakában is fontos, hogy célba érjenek a személyek, a küldemények és az áruk. Ezért köszönet jár annak a 228 ezer postai szolgáltatással, személy- és áruszállítással foglalkozó munkavállalónak, akik a járványügyi helyzetben is kitartóan dolgoznak ezen célok teljesülése érdekében.
A Magyar statisztikai zsebkönyv minden évben az első olyan részletes, minden témakört felölelő, táblázatos kiadvány, amely előzetes adatok alapján tájékoztatást ad az előző év társadalmi, gazdasági folyamatainak alakulásáról. Regionális fejezete az egyes régiókat mutatja be, nemzetközi fejezete pedig elsősorban az Európai Unió tagállamait jellemző főbb adatok összehasonlítására nyújt lehetőséget. A számok értelmezését módszertani leírás, a tájékozódást számos grafikon segíti.